Rozšířené hledání} Informace o členství Kontaktní informace Seznam uživatelů Kalendář Spřátelené weby Honda-club.cz Přihlásit se k emailu
[1]
Linka Uživatelské skupiny Linka Galerie avatarů Linka Kdo je online Linka
Linka Jak se stát členem klubu Linka Stáhnout stanovy sdružení Linka Výhody pro členy klubu Linka
  Články
 
  Zpět do minulosti - B16B
  Sekce: Novinky a historie
  Zaslal:  28.10.2010 , 0:12
   
AUTOR: PreludeZ
Administrátor
Založen: 21.3.2007
Články: 16777215
Komentáře: 13

Hodnocení: 5.00/5.00 [4]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh

   Článek  
  
Zpět do minulosti - B16B
H-Fans, 20.1.2008 20:35

Kdo z Vás by neznal Hondu S2000? Auto, které sice není nejvýkonnější na světě a dokonce to ani není nejvýkonnější automobil značky Honda, ale přesto drží jeden významný světový rekord. Tím rekordem je nejvyšší litrový výkon ze sériově vyráběných atmosféricky plněných motorů a to neskutečných 120 koní na jeden litr zdvihového objemu motoru (výkon 240k z 2,0 litrů). Nebyl bych to ovšem já, abych nezačal pátrat po motoru, který je v pořadí druhý a učinil jsem zajímavý objev, o který bych se teď s Vámi rád podělil.

Samozřejmě, že mě napadla spousta automobilů, které by mohly aspirovat na tento post. A samozřejmě jsem netroškařil a spočítal jsem si litrové výkony nejnovějších aut (viz tabulka 1).

obr.: Tabulka 1


Ještě jednou připomínám, že se jedná o atmosféricky plněné motory, u dobrých turbomotorů jsou litrové výkony ještě podstatně vyšší. Přesto si můžete všimnout, že ani superstroj jako je Ferrari Enzo nedosahuje v litrovém výkonu kvalit S2000 a auta jako BMW M3 a McLaren F1 se zdají dokonce průměrná. Samozřejmě, že jenom podle tohoto kriteria se taková auta posuzovat nemohou.

Při svých toulkách internetem jsem hledal informace zejména o Hondách a tak jsem si nemohl nepovšimnout parametrů motorů B16 a jeho odvozeniny B18. Oba dva motory se vyráběly v několika výkonových variantách rozlišovaných písmenem a číslem za označením typu motoru (např. B16A1). Při tomto hledání jsem také poprvé narazil na informace o motoru B16B. Co takové B znamená oproti značení A jsem tehdy ještě nevěděl, ale časem jsem určité rozdíly našel (viz tabulka 2).

obr.: Tabulka 2


Jak můžete vidět v tabulce, hodnota litrového výkonu motoru B16B je neuvěřitelných 115,6 koně na 1l objemu, čím se v této disciplíně řadí hned za Hondu S2000 a dokazuje, že Honda atmosféricky plněné motory zkrátka umí!

Jako další věc mě samozřejmě zajímalo, do jaké Hondy se tento motor montoval. Byl to v letech 1996 - 2000 model Civic Type-R, předchůdce současného jmenovce (motor K20A). V porovnání s ním však dosahoval vyššího litrového výkonu.

obr.: B16B (JDM)


Porovnejme si nyní motory řady B16A, které určitě někteří z Vás pořádně prohánějí pod kapotou s motorem B16B. Základní parametry jako vrtání, zdvih a průměr ventilů jsou naprosto shodné. Je zde však několik, i když ne tak velkých odlišností. Motor B16B má vyšší kompresní poměr a jiný tvar spalovacího prostoru, daný odlišným tvarem horní části pístu (viz. obr. písty).

obr.: Písty


Kliková hřídel je oproti běžné B16A vyleštěná, aby lépe snášela zatížení a vyšší otáčky. Co má však na výkon motoru B16B asi největší vliv, je jiná sací a výfuková vačková hřídel (dále VH) s ještě ostřejším profilem vaček a také větším zdvihem. Mimochodem tyto mají větší zdvih než vačky použité v modelu Honda Integra Type-R (dále ITR) a jelikož je VH jeden z dílů, které jsou mezi motory B16 a B18 zaměnitelné, je možné je použít pro zvýšení výkonu stávajících ITR a celkově motorů řady B16 a B18. Podmínkou je ale montáž dvojitých pružin ventilů, kterými mimo Hondy ITR žádná jiná Honda nedisponuje. Také se musí změnit naprogramování řídící jednotky Vaší Hondy, pro plné využití jiných VH. Motor má také upravené kanály sání a výfuku pro lepší výplach motoru. Na následujícím obrázku si můžete prohlédnout všechny důležité součásti motoru B16B.

obr.: Motor


Nebylo by ale motoru bez auta, které by mohl pohánět. V tomto případě to byl Civic Type-R model EK9. Automobil byl odvozen z typové řady Civic ročník 1996 - 2000 a většina podvozkových a karosářských dílů byla převzata beze změn. Jiné bylo pouze nastavení podvozku (tužší a nižší) pro lepší ovladatelnost vozidla a také byly provedeny změny za účelem zvýšení tuhosti karoserie přidáním přední a zadní rozpěry. Změny se také dotkly brzdové soustavy, kde byly zvětšeny brzdové kotouče pro zvýšení účinnosti. Samozřejmostí je také pětistupňová převodovka s diferenciálem s omezenou svorností (LSD) pro lepší přenos výkonu na poháněnou přední nápravu.

obr.: Civic Type-R EK9


K základní výbavě patřilo mimo jiné ABS (dostalo jiný, sportovněji laděný program), oblíbená sedadla RECARO (stejné jako v ITR), volant MOMO o průměru 368 mm, přístrojová deska z karbonu, spoiler nad zadním oknem, jiný tvar předního nárazníku atd.

Jako poslední připojuji tabulku základních údajů o Civicu Type-R (EK9) a doufám, že se Vám líbilo moje pojetí návratu do minulosti.

obr.: Tabulka 3




LittleBoby - H-Fans

   Autor  Komentáře
Nebyly nalezeny komentáře pro tento článek


Rating box? ? neni


  Články
 
  Zpět do minulosti - B16B
  Sekce: Novinky a historie
  Zaslal:  28.10.2010 , 0:12
   
AUTOR: PreludeZ
Administrátor
Založen: 21.3.2007
Články: 16777215
Komentáře: 13

Hodnocení: 5.00/5.00 [4]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh


 
Přejdi na:  
 
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
You cannot post articles in this chapter
You cannot edit your articles in this chapter
You cannot delete your articles in this chapter
You cannot rate articles in this chapter
You cannot approve articles in this chapter

You cannot post comments in this chapter
You cannot edit your comments in this chapter
You cannot delete your comments in this chapter
You cannot rate comments in this chapter



Board Security

(97373 útoků)
::  www.honda-club.cz  :: poslední témata RSS TOPlist

[ Čas: 0.0297s ][ Dotazy: 35 (0.0104s) ][ GZIP on - Debug on ]