Rozšířené hledání} Informace o členství Kontaktní informace Seznam uživatelů Kalendář Spřátelené weby Honda-club.cz Přihlásit se k emailu
[2]
Linka Uživatelské skupiny Linka Galerie avatarů Linka Kdo je online Linka
Linka Jak se stát členem klubu Linka Stáhnout stanovy sdružení Linka Výhody pro členy klubu Linka
  Články
 
  Sací potrubí, část 3
  Sekce: Technika
  Zaslal:  15.3.2011 , 14:15
   
AUTOR: PreludeZ
Administrátor
Založen: 21.3.2007
Články: 16777215
Komentáře: 13

Hodnocení: 5.00/5.00 [7]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh

   Článek  Strana 1 z 1
  
Sací potrubí, část 3


H-Fans
25.4.2003


Délka sacího potrubí

Po přečtení vlivu teploty vzduchu a ztrát v sacím potrubí je vidět, že požadavky na provedení sacího potrubí jsou velmi protichůdné. Na jedné straně chceme nasávat co nejstudenější vzduch, který je k dispozici ve velké vzdálenosti od motoru, na straně druhé chceme minimální ztráty, čehož docílíme naopak co nejkratším sacím potrubím.

Do hry navíc vstupuje fakt, že podtlak ve válcích, který vzduch nasává, není spojitý, ale nastává přerušovaně, pouze v okamžicích otevření sacích ventilů. Takto přerušované nasávání ovšem nasaje mnohem méně vzduchu, než kdyby motor nasával vzduch stále. Samotné "rozjetí" a "zastavení" proudu vzduchu totiž stojí mnoho energie a vznikají tak velké ztráty. V sacím potrubí je proto třeba udržet stálé proudění vzduchu, i když jsou sací ventily právě uzavřené. Jelikož je vzduch velmi dobře stlačitelný, po uzavření sacích ventilů je vzduch na sací ventily tlačen "rozjetým" vzduchem na vstupu do sání. Po následném otevření sacích ventilů je tak k dispozici dostatek vzduchu, který je navíc tlačen dalším proudícím vzduchem a lépe tak proudí do válce. V době mezi zavřením a otevřením sacích ventilů se tedy vzduch v sacím potrubí nesmí zastavit, jedině tak je zajištěna dostatečná účinnost plnění.

Na následujícím grafu je zobrazen příklad závislosti účinnosti plnění při různých délkách sacího potrubí na otáčkách motoru:



Z grafu je vidět, že provoz bez sacího potrubí prakticky nemá cenu, neboť i potrubí o malé délce nám zajistí lepší účinnost plnění prakticky v celém spektru otáček. Překvapivě i v těch nejvyšších otáčkách, což znamená, že výše uvedené tlakové pulzace bohatě vyrovnají ztráty způsobené prouděním vzduchu přes takto dlouhé potrubí.

Dále je zřejmé, že čím delší bude sací potrubí, tím lepší bude účinnost plnění v nízkých otáčkách, ale ve vyšších otáčkách již budou ztráty prouděním značné a účinnost plnění tak bude rychle klesat. Ve vyšších otáčkách dosáhneme lepší účinnosti pomocí krátkého potrubí.

Pro každé otáčky tedy potřebujeme jinou délku sacího potrubí. Příklad závislosti délky sacího potrubí na otáčkách motoru je zobrazen na následujícím grafu:



Je vidět, že pro nízké otáčky motoru potřebujeme poměrně dlouhé sací potrubí, ve kterém bude možné "vyfiltrovat" tlakové rázy způsobené nespojitým nasáváním vzduchu. S přibývajícími otáčkami se délka sacího potrubí zkracuje, ovšem i při nejvyšších otáčkách je potřeba určitá minimální délka.

Řešení je nasnadě, a sice použití proměnné délky sacího potrubí pro různé otáčky motoru. Ideální by bylo využít spojitě proměnné délky sání tak, aby přesně kopírovalo výše uvedenou křivku. To je ovšem relativně komplikované a využívá se pouze zřídka. Na druhou stranu sací potrubí o pouhých dvou délkách je velmi jednoduše realizovatelné, využívá jej např. Honda Prelude 2.3i a 2.2 VTEC (motory H23 a H22).



Funkce dvoustupňového sání je velmi jednoduchá, obstarává ji totiž pouhá jedna klapka. V nízkých otáčkách je klapka nastavena tak, že nasávaný vzduch proudí delší trasou a sací potrubí je tak prodloužené. Naopak ve vyšších otáčkách se klapka nastaví tak, že vzduch proudí přímo nejkratší cestou a prodlužovací potrubí je uzavřeno.

Toto jednoduché řešení má samozřejmě své nevýhody. Předně se dosahuje ideálního stavu pouze při dvou hodnotách otáček, pro všechny ostatní otáčky jde pouze o jisté přiblížení. Každopádně je toto řešení mnohem lepší, než sací potrubí bez proměnné délky.

U výše zmíněných motorů 2.3i a 2.2 VTEC je prodloužení až v potrubí, které vede k jednotlivým válcům (ve schématu označené číslem 10). Proměnnou délku zde zajišťují celkem 4 klapky, pro každý válec jedna.



Předchozí část
Další část



Petr Veit

   Autor  Komentáře
PreludeZ
Administrátor



Články: 16777215
Komentáře: 13
 Zaslal: 15.3.2011 , 14:17  Předmět:    
Vstoupit do diskuze k článku ZDE


Rating box? ? neni


  Články
 
  Sací potrubí, část 3
  Sekce: Technika
  Zaslal:  15.3.2011 , 14:15
   
AUTOR: PreludeZ
Administrátor
Založen: 21.3.2007
Články: 16777215
Komentáře: 13

Hodnocení: 5.00/5.00 [7]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh


 
Přejdi na:  
 
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
You cannot post articles in this chapter
You cannot edit your articles in this chapter
You cannot delete your articles in this chapter
You cannot rate articles in this chapter
You cannot approve articles in this chapter

You cannot post comments in this chapter
You cannot edit your comments in this chapter
You cannot delete your comments in this chapter
You cannot rate comments in this chapter



Board Security

(97773 útoků)
::  www.honda-club.cz  :: poslední témata RSS TOPlist

[ Čas: 0.0304s ][ Dotazy: 36 (0.0112s) ][ GZIP on - Debug on ]