Rozšířené hledání} Informace o členství Kontaktní informace Seznam uživatelů Kalendář Spřátelené weby Honda-club.cz Přihlásit se k emailu
[1]
Linka Uživatelské skupiny Linka Galerie avatarů Linka Kdo je online Linka
Linka Jak se stát členem klubu Linka Stáhnout stanovy sdružení Linka Výhody pro členy klubu Linka
Autodíly CarDo - kryogenika
  Obsah fóra Honda-club.cz   
Civic 10g
Fórum: Pokec o autech
Zobrazit příspěvky z předchozích:
 Řadit příspěvky dle: 
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... , 111, 112, 113  Další 
Zaslat odpověď



  Strana 112 z 113
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
2 háčka
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 13:24   Citovat  

2bep:
Kuba mi říkal, že jste stáli u haubny a všichni zkoumali, kolik toho oleje tam vůbec je Úsměv Jsem však na tom úplně stejně, mnohdy až na 3, 4 setření kapesníčkem dokážu určit medián a tipnout, kolik oleje vlastně v motoru mám. Tohle se fakt nepovedlo, navíc, když má člověk motor, kde je žádoucí olej kontrolovat častěji, než je běžné.

Jj, třeba Mercedes-Benz se už jen spoléhá na elektronický odečet množství oleje. Otázkou zůstává, jestli tohle není lepší, než ta zatracená plastová měrka Velmi šťastný

Edit: v R18 (9G) je plast taky, ne?
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 999 2016 HR-V  
Aviaczek je teď offline  Aviaczek
1 háčko
Členství: Žádné
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 13:41   Citovat  

Jopeeeno napsal:
2bep:
Kuba mi říkal, že jste stáli u haubny a všichni zkoumali, kolik toho oleje tam vůbec je Úsměv Jsem však na tom úplně stejně, mnohdy až na 3, 4 setření kapesníčkem dokážu určit medián a tipnout, kolik oleje vlastně v motoru mám. Tohle se fakt nepovedlo, navíc, když má člověk motor, kde je žádoucí olej kontrolovat častěji, než je běžné.

Jj, třeba Mercedes-Benz se už jen spoléhá na elektronický odečet množství oleje. Otázkou zůstává, jestli tohle není lepší, než ta zatracená plastová měrka Velmi šťastný

Edit: v R18 (9G) je plast taky, ne?


L15 merka je peklo, to musi uznat kazdy Velmi šťastný c9g melo plast, ale byla tam docela hruba mrizka, viz. link tudy odkaz
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 223 2017 Civic  
2bep je teď offline  2bep
4 háčka
Členství: Gold
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 13:42   Citovat  

Pokud se nepletu, tak plastovka je vlastní všem R-kovejm motorům, takže R16, R18 i R20.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2662 2011 Civic i-VTEC  
anunaki je teď offline  anunaki
1 háčko
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 13:48   Citovat  

Přesně tak, v C9G je oranžová celoplastová měrka. Jde to fakt blbě odečítat, taky potřebuju několik odečtů abych si byl jistý. to mi hlava nebere Mám po letech vypozorováno, že se u R18Z4 hladina oleje nemění, tak už teď kontroluju jen vyjímečně.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 316  
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
2 háčka
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 13:55   Citovat  

Musím uznat, že je ten patent z 9G docela vychytaný (na plasťáka). Při kontaktu s ojejem, se zalije část plástve a jde to slušně vidět. To u L řady nehrozí.

V podstatě, jedinou a 100% jistotu, kolik přesně oleje v motoru mám je, když vyměním olej. Vlezou tam 4l přesně a jsem na 3/4 měrky, natuty. Vyzkoušeno asi deseti odečteními měrky pod lampou Velmi šťastný
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 999 2016 HR-V  
anunaki je teď offline  anunaki
1 háčko
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 13:59   Citovat  

Tak je pravda, že čím je olej starší, tim je to v těch plástvých vidět líp. Velmi šťastný
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 316  
hopit je teď offline  hopit
4 háčka
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 14:35   Citovat  

Čína má problém s olejem vyřešený Velmi šťastný


china.jpg

Zobrazení obrázku v plné velikosti.
china.jpg, 35.59 kB
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 3627  
BrozikCZ je teď offline  BrozikCZ
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 14:57   Citovat  

Nedalo mi to a po precteni diskuze jsme sli s kolegou zmerit stav oleje v nasich autech Velmi šťastný

Nejdriv se mi kolega vysmal, co ze to mam za merku, ale +- jsme odhadli na 3. pokus, ze je to skoro ve stredu.
Pak jsme merili v jeho afle (giulietta 2017) a tam ta merka vypada fakt dobre, ale videt je na ni jeste vetsi h* nez na te me pořádnej výtlem
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 41 2017 Civic Sport  
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
2 háčka
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 16:57   Citovat  

Taky mít nafťáky, tak problém s měrkou neřešíme, ten olej by byl už po 500 km černý, jak boty od kominíka pořádnej výtlem

BrozikCZ
Hele, to není validní inrormace a výzkum. Prdni sem fotku měrky od té Alfy, nevěřím, že může být něco hůř čitelného, než měrka z "L" engines Velmi šťastný

hopit pořádnej výtlem mazec.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 999 2016 HR-V  
King je teď offline  King
1 háčko
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 18:34   Citovat  

hopit napsal:
Čína má problém s olejem vyřešený Velmi šťastný


Super, rozumné řešení. Není nic horšího, než smrt z vyděšení. kouř
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 433  
King je teď offline  King
1 háčko
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 18:37   Citovat  

2bep napsal:
Přesně tak, trochu bych ubral na panice.
Pokud se správně orientuju, tak většinu těch závad hlásí majitelé 5D výbava Sport+.
Tzn. problém se stropnicí u panoramatické střechy.


Honda se učí posuvné panoramatické střechy, no. Velmi šťastný je to škoda, to je zrovna věc, kterou bych v autě jednou chtěl mít. Snad to vyřeší/vyřešili.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 433  
King je teď offline  King
1 háčko
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 18:39   Citovat  

Honda oznámila vylepšení pro CTR MY2019 a Civic MY2019, zatím pro USA, ale zřejmě to bude globální.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 433  
2bep je teď offline  2bep
4 háčka
Členství: Gold
PříspěvekZaslal: 2.11.2018 , 20:53   Citovat  

to King: Na Tarze mi panorama funguje paradne Hihi
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2662 2011 Civic i-VTEC  
HIGHTOWER je teď offline  HIGHTOWER
2 háčka
Členství: Žádné
PříspěvekZaslal: 4.11.2018 , 20:45   Citovat  

Stěrače a cyklovač:

v sobotu jsem jel v tom děs počasí - mrholení, polojasno, déšť, přes celou ČR, 350 km, a konečně jsem přišel, jak ten cyklovač funguje. Funguje dobře, jen si člověk musí zvyknout na to, že když má přestat, když neprší, nemží apod., setře třeba 6-9x za sebou a pak přestane, jenže běžně to člověk raději po 4-5 setření raději sám vypne, ale, to je špatně...
Toto jsem si ověřil x-krát a je tomu tak. Ze začátku jsem ale musel třeba při potřebě pomalého cyklovače to přepnout na rychlejší a nechat jednou proběhnout a pak vrátit na pomalý a šlo to. Jsem zvědav, zda se to naučilo a nebo to každou jízdu budu muset "takto naučit". V A7G fungovaly mnohem lépe, samostatně, intuitivně.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 604 2018 Civic i-VTEC Varování : 1 
DOHCVTEC je teď offline  DOHCVTEC
4 háčka
PříspěvekZaslal: 4.11.2018 , 22:52   Citovat  

v celku zajimavy povidani otom co snese 1.5T tudy odkaz plus naky mereny po uprave ..
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 4481 2003 Accord Aerodeck  
gregy4 je teď offline  gregy4
1 háčko
PříspěvekZaslal: 5.11.2018 , 20:41   Citovat  

Kupoval nekdo kompletni zimni kola od hondy ? Lisi se nejak vyznamne 16 a 17 ?
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 119  
DOHCVTEC je teď offline  DOHCVTEC
4 háčka
PříspěvekZaslal: 5.11.2018 , 21:27   Citovat  

gregy4 napsal:
Kupoval nekdo kompletni zimni kola od hondy ? Lisi se nejak vyznamne 16 a 17 ?


moc smysl to nema ,je to dle mne zbytecne drahy ,gumy koupis mimo levneji ,jdi na tudy odkaz a objednej si svuj rozmer a za par dni je mas doma ,kola jsi kup novy nekde na shopu .. tudy odkaz

215/55R16 7Jx16 ET45
235/45R17 8Jx17 ET50
235/45ZR17 8Jx17 ET50
215/50R17 7Jx17 ET45
235/40ZR18 8Jx18 ET50
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 4481 2003 Accord Aerodeck  
2bep je teď offline  2bep
4 háčka
Členství: Gold
PříspěvekZaslal: 5.11.2018 , 21:49   Citovat  

Možná se budu opakovat a předem se omlouvám, holt skleróza Se stydím
Nemá i CXG v papírech něco takového, že Honda doporučuje použití řetězů jen u 16" kol, jako to je u Ufa?
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2662 2011 Civic i-VTEC  
Djabel je teď offline  Djabel
Členství: Žádné
PříspěvekZaslal: 5.11.2018 , 22:55   Citovat  

[quote="gregy4"]Kupoval nekdo kompletni zimni kola od hondy ? Lisi se nejak vyznamne 16 a 17 ?[/quote]

Tady je nějaký originál katalog od Hondy.

tudy odkaz í%20zimní%20kola_maloobchodní%20ceník%202018.pdf
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 94 2017 Civic Sport  
Kmóďa je teď offline  Kmóďa
4 háčka
Členství: Žádné
PříspěvekZaslal: 5.11.2018 , 23:02   Citovat  

Djabel napsal:
Tady je nějaký originál katalog od Hondy.

tudy odkaz í%20zimní%20kola_maloobchodní%20ceník%202018.pdf


Trochu ti opravím tudy odkaz
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 3517 2003 Accord  
xenon04 je teď offline  xenon04
3 háčka
Členství: Silver
PříspěvekZaslal: 6.11.2018 , 7:54   Citovat  

2bep napsal:
Možná se budu opakovat a předem se omlouvám, holt skleróza Se stydím
Nemá i CXG v papírech něco takového, že Honda doporučuje použití řetězů jen u 16" kol, jako to je u Ufa?


16 i 17, předpokládám, že 5D to bude mít stejně Mrk


Výstřižek.JPG

Zobrazení obrázku v plné velikosti.
Výstřižek.JPG, 56.33 kB
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 1704 2017 Civic  
sabak je teď offline  sabak
PříspěvekZaslal: 6.11.2018 , 23:49   Citovat  

Zdravím, mám objednaný Civic Sport a sháním zimní kola + pneu. Bude problém dát na 5D kombinaci 215/50R17 7x17 ET49. 235/45R17 na zimu nechci a 215/55R16 mě připadaj už moc malý. Co máte na zimu u 5D vy? Díky
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2  
robsik1 je teď offline  robsik1
PříspěvekZaslal: 7.11.2018 , 6:15   Citovat  

sabak napsal:
Zdravím, mám objednaný Civic Sport a sháním zimní kola + pneu. Bude problém dát na 5D kombinaci 215/50R17 7x17 ET49. 235/45R17 na zimu nechci a 215/55R16 mě připadaj už moc malý. Co máte na zimu u 5D vy? Díky

Ja ty 215/55/16, ani jinou moznost v TP nemam. Vlastnim 1.0 T.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 89  
Djabel je teď offline  Djabel
Členství: Žádné
PříspěvekZaslal: 7.11.2018 , 7:55   Citovat  

Já si na zimu nechal ty originál 17" kola a koupil akorát zimní 235 široké pneu od Nokianu.
S tím, že až sjedu ty originál letní gumy, tak si možná pořídím na léto do 18".
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 94 2017 Civic Sport  
2bep je teď offline  2bep
4 háčka
Členství: Gold
PříspěvekZaslal: 7.11.2018 , 8:00   Citovat  

Nesmíte zapomínat rozlišovat mezi sedanem a hatchem.
Ty úzké 17" (215/50R17) má v TP zapsané sedan. Hatch má ofiko 235/45R17. Takže to chce primárně se držet toho co je zapsané v TP od Hondy, případně si tam nechat s aftermarket kolama dopsat další alternativní rozměry...
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2662 2011 Civic i-VTEC  
xenon04 je teď offline  xenon04
3 háčka
Členství: Silver
PříspěvekZaslal: 7.11.2018 , 8:34   Citovat  

215 má sedan a hatch 1.6 + 1.0T, každopádně o tom mám zmínku v manuálu na str. 654, tak se někdo s 1.5 mrkněte Úsměv

u těch aftermarket kol bacha na zkratky v TÜV/KBA

třeba u mých "letních" je jedno co je na nich za pneu, ale kód A12 říká "Používání sněhových řetězů není přípustné." - nevím, jestli je to konstrukcí nebo se to zkrátka nedoporučuje


tuv.JPG

Zobrazení obrázku v plné velikosti.
tuv.JPG, 31.42 kB

tuv_.JPG

Zobrazení obrázku v plné velikosti.
tuv_.JPG, 23.3 kB
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 1704 2017 Civic  
HIGHTOWER je teď offline  HIGHTOWER
2 háčka
Členství: Žádné
PříspěvekZaslal: 7.11.2018 , 9:39   Citovat  

xenon04 napsal:

u těch aftermarket kol bacha na zkratky v TÜV/KBA

třeba u mých "letních" je jedno co je na nich za pneu, ale kód A12 říká "Používání sněhových řetězů není přípustné." - nevím, jestli je to konstrukcí nebo se to zkrátka nedoporučuje


18 jsou u běžných aut prostě moc velké, aby se tam vešly ještě i sněhové řetězy. To leda tak u terénních vozů apod., kde je plno místa, že se vejdou i 20" např., lze na 18" použít řetězy. Zkratky jsou v TÜV hodně důležité, ty opravdu nepodceňovat u žádného rozměru pneu a disků Mrk
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 604 2018 Civic i-VTEC Varování : 1 
marwek201 je teď offline  marwek201
PříspěvekZaslal: 8.11.2018 , 9:44   Citovat  

King napsal:
Honda se učí posuvné panoramatické střechy, no. Velmi šťastný je to škoda, to je zrovna věc, kterou bych v autě jednou chtěl mít. Snad to vyřeší/vyřešili.


Asi to tak bude, mne idu kvoli 10e tesneniu kde bol vytrhnuty asi 3 cm kusok menit cele stresne okno Tak to koukám!
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 35  
sabak je teď offline  sabak
PříspěvekZaslal: 8.11.2018 , 19:22   Citovat  

Djabel napsal:
Já si na zimu nechal ty originál 17" kola a koupil akorát zimní 235 široké pneu od Nokianu.
S tím, že až sjedu ty originál letní gumy, tak si možná pořídím na léto do 18".


Asi to udělám stejně, ale chtěl jsem se zimním 235 vyhnout. U nás bývá tolik sněhu, že se albíni stávají prakticky neviditelnými, tak snad nebudu moc klouzat.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2  
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
2 háčka
PříspěvekZaslal: 10.11.2018 , 13:11   Citovat  

Když už jsme tu před několika stránkami zpět, probírali problém motorů L15B7 a jejich derivátů, s množícím se palivem v motorovém oleji, našel jsem k tomu tématu zajímavý článek od jednoho z nejúznavanějších českých tribologů.
Tak trochu (logicky) "zbrojím" proti olejům s nízkou HTHS viskozitou (ACEA A5, SAE 0W20 apod.), přičemž v souvislostí s přibýváním (hromaděním) neodpařeného, nespáleného benzínu v olejové náplni, je aplikace 0W20 přímo nevhodná. Někteří, obvzláště ti, kteří jezdí s Civiky delší trasy, nedávno medializovaný problém nepociťují, ovšem osobně vím o třech případech z okolí, kteří tento jev ve svých autech vnímají. Už je proto jsem zvědavý, jak se Honda s tímto jevem "popere" a jakým způsobem bude probíhat servisní zásah. Úprava termomanagementu motoru zřejmě stačit nebude.

Článek dlouhý není Velmi šťastný A z textu vyplývá, že v tom Honda nebude sama...


V našem seriálu se postupně věnujeme základním vlastnostem motorových olejů, tak jak byste je měli znát vy praktici v autodílnách. V dnešním dílu se dozvíte více o rizikách, jež přináší průnik paliva do motorového oleje. 

V době, kdy začínám psát tuto další část seriálu o vlastnostech motorových olejů, se shodou okolností objevil na jednom diskusním fóru následující příspěvek: Zjistil jsem po cca 8 měsících provozu a 6700 km, že se mi zvedla hladina oleje asi 1 cm nad horní rysku. Servis mi olej odpustil a informoval mě, že se tam dostal benzin. Mám dále jezdit, sledovat hladinu oleje a asi za měsíc přijet na kontrolu. Tolik příspěvek jednoho motoristy a zákazníka nejmenovaného servisu. Je smutnou skutečností, že se v dnešní době a v některých autoservisech používají takové diagnostické metody.

Minimum o obsahu paliva
Obsah paliva v oleji je jednou z velmi důležitých vlastností motorových olejů. Pokud je u velkoobjemových vznětových motorů pravidelně diagnosticky sledován stav oleje, vyhodnocení obsahu paliva v oleji se vždy provádí. Nejčastěji se obsah paliva vyhodnocuje stanovením bodu vzplanutí oleje. Pokles bodu vzplanutí pod 180 - 190 °C u vznětových motorů znamená, že v oleji je již maximální přípustná koncentrace nafty. Pokud se takového stavu dosáhne na konci výměnného intervalu, stačí motorový olej vyměnit. Pokud je takový pokles bodu vzplanutí zaznamenán již např. v polovině výměnného intervalu, je už zapotřebí servisní zásah. Tyto základní informace by měl znát každý, kdo často přichází do styku s motory.

Minimum o vlastnostech paliv
Kdo chce znát více podrobností o problematice paliva v oleji, musí nejprve vědět něco málo o palivech, zejména o jejich bodech varu a destilačním rozmezí. V krátkosti si řekněme jen to důležité.
Benzin je směs převážně uhlovodíků, která začíná vařit již při přibližně 40 °C. To se začínají odpařovat podíly nejlehčích složek. Jak se zvyšuje teplota, odpařují se postupně další složky benzinu. Střední složky benzinu mají bod varu někde kolem 110 °C a nejtěžší podíly benzinu až kolem 210 °C.
Nafta je také směs uhlovodíků, která ve svém destilačním rozmezí navazuje na benzin. Tam, kde končí body varu těžkých složek benzinu, tam začínají destilovat nejlehčí složky nafty. Počátek bodu varu nafty je kolem 180 °C, střední bod varu kolem 270 °C a destilační rozmezí končí někde u 360 °C.
Dejme si tahle čísla do souvislosti s palivem v motorovém oleji. Pokud je v oleji nafta, nestane se s ní téměř nic. Díky provozní teplotě oleje většinou kolem 100 °C se ani ty nejlehčí složky nafty nemohou odpařit a nafta, pokud se do oleje dostává, se v oleji pouze hromadí. S benzinem je to jiné. Při provozní teplotě oleje se z benzinu odpaří složky přibližně do oněch 100 °C, na objem to je přibližně polovina celého množství benzinu v oleji. Zbývající polovina benzinu s vyšším bodem varu zůstává v oleji a opět, stejně jako u nafty, se v oleji postupně hromadí. To však v ideálním případě, kdy je motor s olejem provozován při provozní teplotě. Jenže v dnešním provozu osobních automobilů převažuje provoz na krátké vzdálenosti, kdy se olejová náplň na provozní teplotu ani neohřeje. Za této situace zůstávají v oleji i hodně těkavé složky benzinu. Ty ovšem pouze dočasně, do doby, než řidič vyjede na delší cestu a udrží tak olejovou náplň delší dobu na provozní teplotě.

Příčiny pronikání paliva do oleje
Nejprve je třeba říci, že palivo je v oleji přítomné vždy, ať už jde o benzin nebo o naftu. Do oleje se palivo může dostat jednak přirozenou cestou, tj. spolu se spalinami z prostoru válce kolem pístních kroužků do klikové skříně, a jednak díky závadě na motoru.
Podívejme se nejprve na ten normální a přirozený způsob. O pronikání horkých spalin do prostoru klikové skříně jsem se již zmiňoval v předchozích dílech o kyselosti olejů a o jejich oxidaci. To svědčí o skutečnosti, že netěsnosti kolem pístních kroužků velmi ovlivňují degradaci a životnost olejové náplně. Výfukové plyny vždy obsahují nespálené palivo. Většina výfukových plynů odchází do výfukového traktu, kde si s nespáleným palivem poradí u zážehového motoru řízený katalyzátor, u vznětového motoru odchází nespálená nafta do ovzduší. Pokud ale projdou výfukové plyny do klikové skříně, dostanou se do styku s olejem. Potom už záleží na tom, jaká je teplota oleje a prostoru klikové skříně. U studených motorů dochází ke kondenzaci par paliva do oleje v mnohem větší míře než u motorů při provozní teplotě. Tímto přirozeným způsobem se může u osobních automobilů během výměnného intervalu dostat do oleje průměrně 1 - 2 % benzinu či nafty. U velkoobjemových vznětových motorů s delšími výměnnými intervaly pak i o něco více. Maximální přípustnou hranici udává většina výrobců motorů kolem 4 % paliva v oleji.
Pokud množství paliva v oleji překročí tuto mez, znamená to ve většině případů závadu na motoru, zpravidla na vstřikování paliva: zakarbonované či přicpané vstřikovací trysky (špatný palivový filtr) a tím nedokonalý rozptyl paliva, špatná funkce vstřikovacího čerpadla, defekty těsnicích kroužků apod. Zkušený automechanik by jistě našel další příčiny.
Někdy může být příčinou i špatná kvalita paliva, ale těchto případů je minimum. Pokud benzin či nafta mají špatné destilační rozmezí a obsahují těžší látky, než je zvykem, potom tyto látky nejsou v motoru dokonale spáleny. Motor není seřízen na spalování těžších podílů paliva a výfukové plyny pak obsahují větší množství nespáleného paliva než obvykle.

Důsledky zvýšeného obsahu paliva v oleji
Ve většině případů je jediným, ale o to závažnějším důsledkem snížená viskozita motorového oleje. V dřívějších dílech tohoto seriálu již bylo uvedeno, že nižší viskozita olejů znamená úsporu paliva. Toho využívají tzv. lehkoběžné oleje. Všechno má ale své hranice. Příliš nízká viskozita olejů už znamená příliš tenký mazací film, který má malou únosnost. Celistvost mazacího filmu se potom lehce poruší. Výsledkem je, že se zvyšuje opotřebení motoru, které je tím větší, čím je vyšší obsah paliva v oleji a tím i nižší viskozita.
Na obrázku 1 (nepodařil se mi zde vložit) je uveden vliv obsahu benzinu a nafty na viskozitu motorového oleje. Z obrázku jsou zřetelné tři věci. Za prvé: benzin má na viskozitu oleje větší vliv než nafta. Tento vliv je navíc zesílen i střihovou nestabilitou olejů v zážehových motorech. Za druhé, u zážehových motorů jsou 4 % benzinu v oleji opravdu maximem, kdy je olej na hranici použitelnosti. V případě lehkoběžných olejů typu ACEA A1/B1 či A5/B5, které mají již počáteční viskozitu posazenu níže, by i 4 % benzinu představovaly zřejmě vážný problém!!!
A nakonec to nejzajímavější. Zvýšený obsah paliva v oleji není jen teoretickým "žvaněním", ale reálným nebezpečím u 5 - 7 % osobních automobilů se zážehovým motorem. Pro vznětové motory osobních automobilů spolehlivá data chybí. Jednotlivé body uvedené na obr. 1 představují reálné motorové oleje odebrané v autoservisech při výměně olejů. Mezi vzorky olejů byly nalezeny i takové, v nichž obsah benzinu překračoval všechny povolené meze (až 11 % benzinu v oleji!) a jejichž viskozita v žádném případě nedávala záruku uspokojivého mazání.

Stanovení množství paliva v oleji
Nejspolehlivější stanovení množství paliva v motorovém oleji je založeno na analýze plynovou chromatografií. Výsledkem analýzy je signál, který je uveden na obr. 2 a odezva benzinu je zde vyznačena. Je vidět, že signál benzinu je velmi dobře oddělen od signálu vlastního oleje, přičemž intenzita signálu je úměrná množství paliva. Podobně je možné analyzovat také naftu v oleji, i když situace je trochu komplikovanější. Pokud je k dispozici spolehlivá kalibrace, je z intenzity signálu možné zjistit i koncentraci paliva v procentech.
Plynová chromatografie je ovšem poměrně náročná analýza. Jak na obsluhu, tak i finančně. V praxi se proto téměř vždy volí odhad množství paliva oklikou přes stanovení bodu vzplanutí oleje ten představuje teplotu, při níž dojde ke vzplanutí, tzn. zapálení uvolňovaných par ze vzorku, který se při testu pomalu zahřívá. Plamen ihned po vzplanutí samovolně uhasne, jde pouze o jeho záblesk. Ukázka kelímku s olejem, testovacího plamene a mřížky pro automatickou detekci bodu vzplanutí je vidět na obr. 3. Nový olej musí mít nízkou odparnost a tedy i poměrně vysoký bod vzplanutí, většinou mezi 230 - 240 °C. Přítomnost paliva v oleji pak způsobuje snížení bodu vzplanutí. Tohoto jevu se využívá pro analýzu olejů ze vznětových motorů, kde na základě zkušenosti je potvrzeno, že bod vzplanutí nesmí poklesnout pod 180 - 190 °C. Pokud je bod vzplanutí nižší, obsah nafty v oleji je již vysoký a olej není způsobilý k dalšímu provozu.
U olejů ze zážehových motorů je vyhodnocení bodu vzplanutí trochu diskutabilní díky velké těkavosti benzinu. Lze odhadnout, že motorový olej s bodem vzplanutí do 140 - 150 °C je z hlediska obsahu benzinu ještě v pořádku. Nižší hodnoty bodu vzplanutí již signalizují problém. V praxi se však stanovení bodu vzplanutí u olejů ze zážehových motorů neprovádí. Důvodem je to, že u motorů osobních automobilů se oleje neanalyzují pravidelně jako u velkých vznětových motorů. Na případnou závadu ve vstřikování se proto u osobních automobilů přijde většinou až hodně pozdě.

Také viskozita
Jak již bylo uvedeno, palivo v oleji ovlivní také viskozitu oleje. Zkušený tribodiagnostik může již z hodnot viskozity pojmout podezření, že něco není v pořádku. K definitivnímu závěru je však vždy zapotřebí provést některou z výše uvedených analýz.

Závěr
Závěrem je třeba říci, že palivo v oleji představuje problém, o kterém se ví, že může nastat, a přesto je velmi často zanedbáván a nevěnuje se mu potřebná pozornost. Typický je proto případ, který byl popsán v úvodu tohoto článku. Ale je to i otázka působnosti autoservisů. Mnoho servisů má dobré a drahé vybavení pro technickou diagnostiku motorů i řadu ochotných mechaniků, ale většinou se jejich možností využívá, až když nastanou nějaké problémy. Věřím však, že na trhu by bylo místo i pro určitý druh preventivní péče o motor. A jednoduchá analýza upotřebeného oleje by mohla pomoci včas objevit ty nejzávažnější a zatím neprojevené závady motoru. Minimálně jednou za rok je většina vašich zákazníků u vás v autoservisu kvůli výměně motorového oleje a měli by mít možnost si alespoň tu nejjednodušší analýzu oleje objednat.

Zdroj:
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha 
jaroslav.cerny@vscht.cz
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 999 2016 HR-V  

  Obsah fóra Honda-club.cz   
Civic 10g
Fórum: Pokec o autech
Zobrazit příspěvky z předchozích:
 Řadit příspěvky dle: 
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... , 111, 112, 113  Další 
Zaslat odpověď



 Časy uváděny v GMT + 1 hodina  
    
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Můžete k příspěvkům připojovat soubory
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Nemůžete moderovat Vaše témata v tomto fóru.



Board Security

(95373 útoků)
::  www.honda-club.cz  :: Témata RSS TOPlist

[ Čas: 1.8840s ][ Dotazy: 154 (1.7619s) ][ GZIP on - Debug on ]